“Ik heb een Facebookpagina en een website. De klanten zullen nu wel komen!”

Zo denken velen, maar het klopt niet helemaal… En waarom dat dan allemaal niet werkt is vaak een raadsel. Als gebruiker wordt het soms sneller duidelijk.

Als niet alle bells and whistles juist staan ingesteld op je Facebookpagina dan is doorverwijzen moeilijker en loop jij dus mogelijk een deel van de digitale mond-aan-mondreclame mis.

Kijk, vandaag postte één van mijn kennissen op Facebook een vraag. Ik wilde haar graag doorverwijzen naar een paar mensen. Allemaal hadden ze een Facebookpagina, dus dat leek makkelijk te worden… niets was minder waar!

Bij sommigen kon ik gewoon @paginanaam tikken en bam, daar  verscheen al het linkje naar de pagina! Bij de pagina van Klaar was dat anders. Die had wel al een Facebookpagina gemaakt maar was er zich niet van bewust dat die niet kon getagd worden. Naar die pagina doorverwijzen was wat lastiger. Ik moest ze eerst opzoeken, linkje kopiëren, teruggaan naar het bericht waarop ik wilde antwoorden, daar de link plaatsen…

Mijn beroepsmisvorming zorgde er natuurlijk voor dat ik Klaar even contacteerde en daarna besloot ook jullie even in te lichten 😉 Een kleine inspanning doen en daar dan langere tijd de vruchten van plukken, dat moet iedereen geweten hebben!

Digitale mond-aan-mond reclame

Ik wilde haar pagina graag in mijn reactie op Facebook taggen. @artamandua.be in plaats van heel de reutemeteut met opzoeken en linken. Als het te veel moeite kost, dan zie jij er waarschijnlijk ook van af.

“Ja maar, waarom dan niet gewoon de website vermelden?” Had ik ook kunnen doen, maar dat heeft minder impact.

“Huh?” Ja, dat komt o.m. door de logaritmes die Facebook en bij uitbreiding het internet aan mekaar rijgen. Door de pagina te taggen valt de link minder op dan dat ik de website vermeld, maar mensen kunnen wel doorklikken en leuk vinden. Hierdoor wordt de kans groter dat de latere berichten die op de Facebookpagina worden vermeld ooit nog wel eens worden getoond aan die persoon. En aan vrienden van diegenen die de pagina leuk vonden.

Had ik de website vermeld, dan konden ze eens gaan neuzen en dan eindigt het verhaal vaak daar. Een volgende update komt niet zomaar in hun brievenbus terecht.

Een post op een Facebookpagina wordt dus wel automatisch aan anderen getoond. Een post op een website, daarvoor moet je moeite doen om die even zichtbaar te maken voor anderen. Dan moet je nieuwsbrieven versturen met een link naar de blog of de post publiceren op sociale media of … Kortom, meer handelingen. Maar vooral, je kan dat enkel doen naar je eigen contacten en dus blijf je in dat zelfde vijvertje. Bij Facebook kom je automatisch ook in het zicht van anderen terecht.

Hoe zorg je er dan voor dat je pagina getagd kan worden?

Door een gebruikersnaam aan te maken voor je pagina. Een @artamandua.be bvb. Ik zou aanraden je domeinnaam te gebruiken. Die is uniek en (idealiter) makkelijk te onthouden voor je volgers.

Hoe?

  1. Ga naar je Facebookpagina
  2. Klik op Gebruikersnaam voor pagina maken aan de linkerkant van je pagina.
  3. Voer een gebruikersnaam in
  4. Als de gebruikersnaam nog beschikbaar is, klik je op Gebruikersnaam maken

Vanaf dan kan iedereen met @paginanaam je pagina taggen. Dat kan nu dus ook met die supertoffe pagina van Klaar, @Artamandua.be.

 

Facebook en een website zijn geen éénmalige inspanning

Om echt iets op te leveren moet een etalage van een winkel worden onderhouden. Dat is net zo voor een online etalage. Geen vernieuwing in de fysieke etalage heeft ook zo zijn gevolgen… idem met de online etalage.

Door alle puzzelstukjes van je online etalage (website, sociale media,…) aan elkaar te rijgen vergroot je de impact van de inspanning. Da’s waar ik ondernemers mee help: hun hele zaak zo inrichten dat elke inspanning extra rendeert.
Lees daarover ook mijn eerdere post: Hoe zet ik mijn zaak of praktijk op de digitale kaart.

Meer leren over hoe Facebook professioneel gebruiken? Dan verwijs ik je graag door naar Gerrit Vromant‘s Facebook Challenge.

Succes!

PS: Ikzelf ben digital sherpa en help ondernemers effectiever werken op PC, vooral op administratief vlak. Als je vloekt en foetert op je PC, of als je moeite hebt om je klavier nog te vinden tussen de bergen papier, dan ben je aan het goede adres hier!
Ik help je een systeem opzetten dat je helpt sneller en overzichtelijker te werken. Wil je je administratie (deels) uitbesteden? Eerst dat systeem bekijken, daarna kan het zeker.

PPS: Aan het wroeten omdat je soms een bestand niet meer vindt? Download dan de 20 zoektips op PC (Windows)