Ook als je geen winkel uitbaat wil je natuurlijk dat zoveel mogelijk potentiële klanten jou vinden. Als je wil gebeld worden voor een opdracht, als je meer vat wil krijgen op de recensies over je bedrijf online… lees dan verder!

Zodat je onderneming online toch zichtbaar wordt

Zou het niet fijn zijn dat je bedrijf bij de zoekresultaten verschijnt wanneer iemand in de buurt je activiteit intikt?

Stel, je hebt een sleepfirma in Sint-Pieters Leeuw. Ik sta daar in panne en zoek op m’n iPhone “depanneur”. Ook al vul ik geen locatie in, Google zal me in elk geval een sleepfirma tonen dicht bij waar ik ben. Google’s algoritme (berekeningen zeg maar) houden rekening met mijn locatie.
Want omvang van het bedrijf of de website speelt soms een kleinere rol in de zoekresultaten, wel de fysieke afstand tussen het bedrijf en diegene die zoekt.

Bevestig je je locatie in Google Mijn Bedrijf en heb je ook je website toegevoegd? Dan kan het bijna niet anders dan dat je een verschil merkt in bezoekersaantallen op de site

Maar ook zonder website…
Wanneer je je zaak toevoegt aan GoogleMijnBedrijf dan zal dat er in elk geval voor zorgen dat je zaak sneller kan verschijnen in de zoekresultaten in apps van Google, zoals GoogleMaps. Met correcte contactgegevens.

 

Maak het je potentiële klant makkelijker

Je kan alle contactgegevens invullen die je wenst. Zelfs je openingsuren worden makkelijker vindbaar voor potentiële klanten.

Zelfs vat op reviews

En last, but not least: je krijgt ook meer grip op eventuele recenties (of reviews). Zodra iemand je bedrijf ophemelt of de grond in boort kan je een melding ontvangen. Je kan ook vragen om reviews te verwijderen.

Hoe doe ik dat?

Je bedrijf op Google Mijn Bedrijf activeren hoeft niet lang te duren. Bestaat je bedrijf al langer? Zoek in Google je bedrijfsnaam en locatie op. Verschijnt die rechts met een kaartje erbij dan kan je de locatie “claimen”. Klik op de link om te bevestigen dat het jouw bedrijf is en volg de instructies.

Net gestart of onvindbaar in Google? Je logt rechts bovenaan in op je Google Account en begint de veldjes aan te vullen en stap-voor-stap instructies te volgen.

Het lastigste is de categorie. Want die lijst is soms wat raar opgebouwd. Mijn tip: tik in dat vakje een trefwoord dat met je zaak te maken heeft. Werkt het niet? Kijk dan eens welke categorie een concurrent heeft gekozen.
Wat je in dit vak ook doet, zodra je je naam zou veranderen van “Gebuisd” naar “Loodgieter Gebuisd”, hou er dan rekening mee dat je beter zal scoren als je hier de naam gebruikt die ook elders op het net terug te vinden is.

Lever je goederen/diensten bij klanten, dan zal je ook een radius in moeten stellen. Stel die realistisch in! Als je pizza’s bezorgt wil je dat niet op 100km afstand doen.

Geef je gegevens op zoals openingsuren en betalingsmogelijkheden? Vergeet de gegevens niet up-to-date te houden. Plan bvb 1x per jaar een herinnering in je agenda om je gegevens nogmaals na te kijken.

Check alle gegevens grondig!

In de laatste stap wordt het postkaartje getoond dat je een paar weken later zal ontvangen. Wanneer je dat ontvangt zal je terug moeten aanloggen om de code op het kaartje in te geven. Zo kan Google nagaan dat jij effectief degene bent die de zaak uitbaat.

SEO

Wat je net deed is een stukje van wat officieel Search Engine Optimalization of SEO wordt genoemd.

Kleine inspanning ten opzichte van het potentieel

Je hebt net met 1 handeling gezorgd dat
– je bedrijf beter vindbaar is in Google
– je toegankelijker bent voor klanten
– je site meer inkomende links heeft (vanuit GoogleMaps een link gemaakt naar je site)
hierdoor heeft het ook invloed op andere online diensten.

In onze huidige omgeving zijn er massa’s van deze kleine handelingen die een sneeuwbaleffect kunnen hebben. Dat is waar ik met Kanli voor wil staan, jou helpen om met minder (administratieve) moeite meer te bereiken.
Voor websites van klanten werk ik daarvoor ook samen met Context.in. Zij bieden een platform zonder gelijke voor het bouwen van websites. Je vindt meer info op www.context.in

Succes!

Sara