Hoe zet ik mijn zaak of praktijk op de (digitale) kaart?

Online aanwezigheid wordt steeds belangrijker. Corona versterkt dit verder.
Veel bedrijfsleiders en zelfstandigen zien met lede ogen aan hoe grotere winkels en ketens met alle bezoekers gaan lopen… Er is nochtans goed nieuws! Als je meer zichtbaarheid wil voor je bedrijf, als je meer vat wil krijgen op de recensies over je bedrijf online… lees dan verder!

Lokaal heeft baat bij Google en Google heeft baat bij lokaal

Waarom? Als je iets zoekt maar nooit iets zou vinden bij Google dan kom je niet meer terug. Bijgevolg geen zoekers meer op Google en uiteindelijk ook geen inkomsten meer uit advertenties…

Google moet dus wel inspelen op wat de klant wil en lokaal is een van de criteria. Alleen, ze moeten ook zeker zijn dat die info klopt, anders is ze niks waard (en bijgevolg wordt ze dus minder getoond). Dat is exact wat er gebeurt met de gegevens over een bedrijf: Google haalt de gegevens op uit de KBO, maar zolang de bedrijfseigenaar zijn bedrijf niet “claimt” en verifieert is Google niet 100% zeker en verstopt hij deze info dus liever.

Zonder website of sociale media

Ja, ook zonder website of sociale media zijn er al dingen die je zaak vooruit kunnen helpen! Als mensen de naam van je bedrijf intikken in een zoekmachine wil je hen je contactgegevens laten zien (en al helemaal als ze in de buurt wonen).

Wanneer je je zaak toevoegt aan GoogleMijnBedrijf dan zal dat er in elk geval voor zorgen dat je zaak opvallender kan verschijnen in de zoekresultaten. Met correcte contactgegevens.

Zodat je onderneming online toch zichtbaar wordt

Zou het niet fijn zijn dat je bedrijf bij de zoekresultaten verschijnt wanneer iemand in de buurt je activiteit intikt?

Stel, je hebt een sleepfirma in Sint-Pieters Leeuw. Ik sta daar in panne en zoek op m’n iPhone “depanneur”. Ook al vul ik geen locatie in, Google zal me in elk geval een sleepfirma tonen dicht bij waar ik ben. Hoe verder ik me van huis bevind, hoe meer resultaten ik zal zien dicht bij waar ik op dat moment fysiek ben.

Maar ook als ik bij jou om de hoek werk en een loodgieter zoek. Jij hebt zo’n firma. Wil je niet dat ik jouw zaak dan zou vinden? Omvang van het bedrijf of de website speelt intussen een kleinere rol in de zoekresultaten, wel de fysieke afstand tussen het bedrijf en diegene die zoekt. Ook als je een website hebt is het nuttig om deze info te bevestigen. Je website komt net wat hoger terecht in de zoekresultaten.

Maak het je potentiële klant makkelijker

Je kan alle contactgegevens invullen die je wenst. Zelfs je openingsuren worden makkelijker vindbaar voor potentiële klanten. En last, but not least: je krijgt ook meer grip op eventuele recenties (of reviews). Zodra iemand je bedrijf ophemelt of de grond in boort kan je een melding ontvangen. Je kan ook vragen om reviews te verwijderen.

En bouw je toch een website, dan koppel je die ook in Google Mijn Bedrijf en dan zal je website en ook je bedrijf sneller beter vindbaar worden.

Allemaal met een beperkte (tijds)investering

Je bedrijf op Google Mijn Bedrijf (www.google.com/business/) activeren hoeft niet lang te duren. Bestaat je bedrijf al langer? Zoek je bedrijfsnaam en locatie op. Verschijnt die rechts met een kaartje erbij dan staat er ook een link bij “claim dit bedrijf”. Klik op de link om te bevestigen dat het jouw bedrijf is en volg de instructies.

Net gestart of onvindbaar in Google? Je logt rechts bovenaan in met je Google Account en begint de veldjes aan te vullen en stap-voor-stap instructies te volgen.

Het lastigste is de categorie bepalen want die lijst is soms wat raar opgebouwd. Mijn tip: tik in dat vakje een trefwoord dat met je zaak te maken heeft. Werkt het niet? Kijk dan eens welke categorie een concurrent heeft gekozen.
Wat je in dit vak ook doet, zodra je je naam zou veranderen van “Gebuisd” naar “Loodgieter Gebuisd”, hou er dan rekening mee dat je beter zal scoren als je hier de naam gebruikt die ook elders op het internet terug te vinden is.

Lever je goederen/diensten bij klanten, dan zal je ook een radius in moeten stellen. Stel die realistisch in! Als je pizza’s bezorgt wil je dat niet op 100km afstand doen.

Geef je gegevens op zoals openingsuren en betalingsmogelijkheden? Vergeet de gegevens niet up-to-date te houden. Plan bvb 1x per jaar een herinnering in je agenda om je gegevens nogmaals na te kijken.

Check alle gegevens grondig!

In de laatste stap wordt het postkaartje getoond dat je een paar weken later zal ontvangen. Wanneer je dat ontvangt zal je terug moeten aanloggen om de code op het kaartje in te geven. Zo kan Google nagaan dat jij effectief degene bent die de zaak uitbaat.

Ter info: Google houdt hierbij ook altijd rekening met de gegevens zoals ze bekend zijn in de KBO. Indien je bedrijf bij jou thuis is gevestigd, maar je werkt van een ander adres (dat niet toegevoegd is aan je KBO-vermelding) dan kan het zijn dat mensen verkeerde info doorkrijgen omdat het adres werd nagekeken in de KBO door Google.

Screenshot Google Mijn Bedrijf

Denk ook verder dan Google!

Apple Maps (standaard GPS op iPhone)

Je gegevens in Apple Maps wijzigen kan via deze link: https://mapsconnect.apple.com/

Waze

Veel mensen gebruiken Waze als GPS. Als dat ook onder jouw klanten populair is, dan kan het nuttig zijn om ook deze pagina te checken en eventueel je gegevens bij te werken: https://support.google.com/wazelocal/answer/7347276?hl=en&ref_topic=9815285

BingPlaces

De zoekmotor in Edge geeft ook locatieresultaten zoals Google. Eens je een account hebt op GoogleMijnBedrijf kan je die makkelijk koppelen aan https://www.bingplaces.com

Lokale winkelplatformen

Heb je ook een eigen winkelpunt? Zorg dat het geregistreerd staat bij Koopinjebuurt.be. Deze website bundelt de vermeldingen van de “Winkelhier”-initiatieven van Unizo en lokale handel van NSZ samen met de gegevens uit “Lekker in je buurt”.
Door deze vermelding wordt je dan ook vindbaar via deze kanalen.

Op deze pagina lees je hoe je je zaak kan registreren:

https://koopinjebuurt.be/ondernemers#ben-je-ondernemer

Veel succes!

Ter info: deze blog werd bijgewerkt om ondernemers te helpen. Mijn diensten zijn intussen specifiek gericht op KMO’s tss 10 en 100 werknemers. Ik help hen bij het digitaliseren van hun admiinistratie en met opleiding van medewerkers op vlak van administratie met MS365 en CRM, ERP, enz.

This Post Has One Comment

Comments are closed.