Heb je soms het gevoel dat je digitaal achterop loopt, vooral in Excel? Heb je al een opleiding gevolgd maar lijk je nog steeds een puzzelstukje te missen? Slaag je er niet in de geleerde vaardigheden in de praktijk toe te passen?

Misschien kan je wel vlot met je database werken maar kost het uren/dagen om waardevolle inzichten op te vissen uit de massa gegevens? Als het je al lukt.

Of misschien wil je zelf meer vat krijgen op je cijfers? Je buikgevoel ermee kunnen staven en het effect van acties kunnen aflezen?

De kennis en vaardigheden die nodig zijn om jouw persoonlijke proces (van input tot grafiek) af te werken zal je wellicht niet vinden bij de ontwikkelaar van je bedrijfssoftware, noch in een opleiding Excel.

Maar hoe kan je er dan wél voor zorgen dat je de juiste dingen leert?

1)     Leren op basis van wat je (onbewust) al gebruikt.

Duik in bestanden die je handig vindt, maar wellicht kreeg van een ander.

Welke formules worden daarin gebruikt en hoe werken ze?

Dit is een heel simpele manier om stap voor stap bij te leren over de dingen die binnen jouw organisatie relevant zijn. Hou een lijstje bij met minder courante formules, zodat je iets hebt om later naar terug te grijpen.

Online vind je massa’s info, maar het kost hopen tijd om die te doorgronden.

2)     Leren op basis van een probleem of ‘tijdslek’

Je ziet dat anderen iets berekend krijgen wat je zelf niet kan. Of dat zij het doen het in een fractie van de tijd.

Vraag aan collega’s en/of kennissen hoe zij dit oplossen. Wellicht kent die snelle collega een simpele manier om gegevens uit de database te exporteren voor gebruik in rapportage.

Wil je sneller vooruit? Bedenk dan welke piste jou persoonlijk het meest dient:

  • Ga je graag zelf op zoek naar (nieuwe) functionaliteiten?
    Volg dan een ‘open’ of groepsopleiding.
  • Weet je precies welke functionaliteiten je nodig hebt?
    Overweeg een maatopleiding.
  • Word je al kriegel bij de gedachte aan Excel, ook al gebruik je het al jaren en op dagelijkse basis?
    Digital coaching kan je helpen. Met een brede kennis kan een coach jou helpen om bijvoorbeeld gegevens te verwerken uit verschillende bronnen zonder dat je deze telkens opnieuw moet invoeren. En dat helemaal toegespitst op jouw praktijk.
    Er wordt gewerkt aan kennis en vaardigheid, maar ook aan zelfzekerheid.

Wil je meer weten over digitale coaching?

Sara Borremans helpt familiale KMO’s door middel van digitale coaching voor zaakvoerders (M/V) en medewerkers. Bij deze opdrachten wordt gestreefd naar een zo groot mogelijke positieve impact op de cashflow. Wil je achterhalen of dit ook voor jouw bedrijf kan? Neem contact op.