Sara Borremans

Ik help familiale ondernemingen om hun cashflow te verbeteren dankzij administratieve optimalisatie.

Analyseren, vereenvoudigen, documenteren, digitaliseren van administratieve processen. Trainen en coachen van werknemers en bedrijfsleiders “on the job”.

Wat anderen zeggen:

“Het was heel fijn samenwerken met Sara: oplossingsgericht, ondernemend, analytisch en een goed humeur er bovenop! Vooral in het begeleiden van nieuwkomers en stagiairs blinkt ze uit, maar ook in het enthousiasmeren van de collega’s voor nieuwe toepassingen of werkwijzen. Een mooie combinatie van harde en softe skills!” Mik Gadeyne op LinkedIn

“Nu heb ik tenminste voeling met hoe mijn bedrijf er echt voorstaat! Nu durf ik terug investeren!” S.L.

“Sara is een heel capabele administratieve kracht. Ze is bijzonder geduldig en heeft een proactieve aanpak. Zij loste ons dringend Excel-probleem op en gaf gratis enkele nuttige adviezen.

Ze is ook bijzonder betrokken en sluit een project pas af als ze zeker is dat de klant helemaal tevreden is. Zo hebben wij het graag 🙂 Bedankt Sara.” K

“Ik had het voorrecht met Sara te mogen samenwerken waar zij perfect de rol invulde als Personal Assistent. Zij valt op door haar werklust, kennis en motivatie. Zij is sterk in het analyseren van processen en kwam telkens met voorstellen tot verbetering welke zij ook regelmatig mee uitwerkte of opvolgde. Sara is ook sterk in office toepassingen, kortom een grote meerwaarde voor de organisatie.” Eddy De Coster op LinkedIn

Talenkennis

Nederlands (moedertaal)
Frans (zeer goed)
Engels (zeer goed)
Duits (noties)
Japans (noties)

IT-vaardigheden

MS Office-pakket

Diverse CRM, ERP en CMS-systemen (databases voor klantenbeheer, productiebeheer en websitebeheer), lokaal en “in the cloud”

Ik ben Sara. Mama van 2. Onderweg naar tram 4. Gepassioneerd door Japans meditatief inktschilderen. Mijn missie met Kanli: ondernemers en KMO’s helpen om een positieve impact op hun cashflow te realiseren dankzij administratie met oog voor de identiteit en waarden van het bedrijf.

 

Hoe ik daartoe gekomen ben?

Als (klein)dochter van ondernemers zag ik overal rondom mij dubbele shifts en nachtwerk.

De eerste PC die bij ons binnenkwam, maakte niet alleen een eind aan de tipp-exkunstwerkjes, maar toonde ons – dankzij de programmeerinspanningen van mijn grootvader – ook de mogelijkheden. Ja, ik wist als 8-jarige wel wat ik wilde van de Sint: een “kompjoeter”.

Daarnaast tekende en schilderde ik zowat alles vol, ook in het architectenbureau van mijn ouders. Op de vraag: “En wat wil jij later doen, als je groot bent?”, antwoordde iedereen voor mij “Architect, net als je vader, zeker?” Maar mijn pad liep anders.

 

Als enige Vlaamse van mijn jaar aan een Franstalige hogeschool raakte ik gefascineerd door het vak ‘Wetenschappelijke werkorganisatie’. Ik vond het intrigerend om te zien hoeveel invloed de inrichting van een werkplek kan hebben op de productiviteit, al bleek er ook uit dat mensen geen machines zijn.

 

De uitdagingen op mijn pad zorgden ervoor dat ik dicht bij huis werk zocht. Ik belandde in de administratie en bond de strijd aan tegen de opstandige softwaresystemen, onvolledige databases, achterstand en inefficiëntie.

 

Lekker veilig. Een vast inkomen en alles erop en eraan. Maar als je redeneert als zelfstandige dan is loondienst een kwelling, een gouden kooi.

 

In 2004 werd de kooi te klein en startte ik in bijberoep. Ik ging onder meer programmeurs bijstaan met GUI-design en -testing voor online applicaties. Grafische User Interfaces (GUI)  is wat je ziet van een programma: de kleur, vorm en de plaats van de knopjes.

Ik ging ook opnieuw intensiever schilderen en ontdekte sumi-e – Japans meditatief inktschilderen. Hierbij geef je met een minimum aan streken de ziel van je onderwerp weer. Hoe meer ik me in de techniek verdiepte, hoe meer verbanden ik begon te zien tussen alles wat ik deed.

In loondienst leefde ik mij intussen uit in administratie uitschakelen. Ik ging op zoek naar de ene lijn die de essentie vatte, zowel op het werk als bij het schilderen. Leidinggevenden zagen het graag gebeuren. Collega’s hadden soms wat meer tijd nodig, maar velen werden na een tijdje ambassadeurs voor de nieuwe manier van werken of de nieuwe tools.

 

Het resulteerde soms in extreme veranderingen. Zoals het systeem dat maandelijkse vergaderingen van 3 uur terugbracht naar 15 minuten. Ook achter de schermen was alles véél meer onder controle en iedereen tevreden. Het systeem werd door andere organisaties opgemerkt en gebruikt.

In 2016 besloot ik de roots van sumi-e op te zoeken en trok ik alleen naar Japan.

Toen begonnen de puzzelstukjes pas echt op hun plaats te vallen.

Na mijn terugkeer kwamen wel drie ex-collega’s me vertellen dat mijn werksysteem als model werd gebruikt voor de administratieve opvolging van duaal leren.
Wat me nog het hardst trof, was de dankbaarheid die uit hun stemmen klonk. Ze waren diep tevreden over de transformatie. Toen pas realiseerde ik me hoeveel impact mijn werk en visie echt konden hebben. De puzzel was af.

Dit is wie ik ben.

 

Want dat ene systeem was geen alleenstaand geval.

 

  • In een omgeving met vaste medewerkers aangevuld met interimkrachten van vier verschillende kantoren was “Hoeveel mensen hebben we in dienst?” een tricky vraag, tot ik er een geïntegreerde werkwijze op toepaste.
  • Officiële bijscholingen bijhouden met verschillende regels per gewest en een vijfjaarlijkse verplichte vernieuwing was geen evidentie, tot ik er een degelijk beheersysteem voor ontwikkelde.
  • Een kluwen aan werkingsregels verduidelijkte ik op grafische en simpele manier, zodat iedereen de klanten terug correct kon inlichten.
  • bij twee verschillende bedrijven detecteerde en remedieerde ik fouten in het beheersysteem, waardoor de voorraadbetrouwbaarheid gevoelig toenam.
  • Waar ik ook maar kon, legde ik dubbel werk bloot en werkte ik het weg, terwijl ik de opvolging van contracten vereenvoudigde.

 

Ook in de wereld zag ik steeds meer nood aan ‘Think global, act local’ – niet alleen op vlak van ecologie, maar veel breder.

 

Met Kanli keer ik dan ook graag terug naar mijn roots, naar de kleine familiale onderneming. Daar waar er vooral een hekel is aan administratie, waar alle overzicht zoek is, waar de nood aan digitalisatie hoog is, maar de kennis om eraan te beginnen ontbreekt.

 

Door hier te helpen zorg ik voor:

  • Meer rust. Mijn klanten krijgen meer inzicht en overzicht zonder opzoekingen en puzzels.
  • Een optimale cashflow. Gedaan met klanten met renteloze leningen omdat alle controle ontbreekt. Je weet precies wie waarmee achterstaat met betalen.
  • Meer zelfzekerheid. Er wordt niet enkel gekeken naar ‘wat’, maar ook naar ‘hoe’ dingen gedaan worden.
  • Meer vaardigheid. Bedrijfsleiders en medewerkers leren zélf om efficiënter en met zelfzorg (ergonomischer) te werken.
  • Voedingsbodem voor visie. Wanneer klanten steeds meer zicht krijgen op zaken in real time, kan er opnieuw gedacht worden aan de toekomst van het bedrijf.

 

 

Mijn doel?

Ondernemers helpen om meer te bereiken met minder moeite, mankracht, geld en grondstoffen, net zoals in de Japanse inktschilderkunst (sumi-e).

CV & referenties

Zie LinkedIn