“Dat ga ik toch blijven doen hoe ik het deed” . Aaargh, niet goed bezig…

Ik was training aan het geven en ja, dan is status quo niet echt de bedoeling natuurlijk. 

Wat een blunder. Maar voor mij is het bovenal de sterkst mogelijke trigger. 

“Echt Sara, een oud paard leer je geen streken meer hoor!” 

Tuurlijk ging M vervolgens in de defensie. Logisch. “Ik ben wel al 62j hoor!”, ongetwijfeld al jaren op dezelfde manier aan het werken. 

Ik:”Voor mij hoef jij je manier van werken niet te veranderen, sterker nog? ik wil anderen ook zo vlot leren werken. Kan je me dan even laten zien waarom je jouw manier van werken blijft verkiezen?”. Dat wilde ze gelukkig wel. 

Het resultaat is waarschijnlijk niet wat je verwacht. Een half uur later… 

Diezelfde M over diezelfde taak:”Oooh, wil je dat nu nog even documenteren voor me?” 

Dat klinkt al wat beter.

Wat was er eerder fout gelopen? 

Bij de voorbereiding had ik niet de kans gehad om M zelf te spreken, enkel de collega’s. De vraag kwam uit het team om makkelijker die ene lijst te kunnen “verwerken”. Wat ze bij afwezigheid van M allemaal wel eens moeten doen dus de omschrijving die ik kreeg bleek achteraf niet de juiste. 

“Go to gemba” deed het hem dus ook hier weer. 

Klinkt als Chinees? Gemba is eigenlijk Japans voor werkplek. Go to Gemba is een term uit Lean/Six Sigma. Maar het is ook een van de hoekstenen van mijn diensten als digital sherpa. 

Zodra je op de werkplek komt, dat je daadwerkelijk klik voor klik meekijkt, zie je waar het proces geoptimaliseerd kan worden. Of blijkt de medewerker in kwestie effectief een efficiëntere manier van werken te hebben (maar dat zelf niet altijd beseft, en al zeker niet intern communiceert). Door de medewerker hierop te wijzen valoriseer je zijn bijdrage. 

Het leukste is dat er zelden ook maar enige vorm van weerstand is om die verandering door te voeren. Ofwel ondervindt de werknemer direct voordeel, ofwel komt de suggestie van een collega in plaats van van hogerhand. 

Maar er zijn nog wel wat meer voordelen aan verbonden: 

  • Wat we dagelijks doen wordt op den duur een automatisme. Een gewoonte waar we niet of heel moeilijk bij stil kunnen blijven staan. Daardoor wordt het een blinde vlek die met traditionele opleidingen niet bereikt wordt. 
  • Relevanter en makkelijker te onthouden. 70% van wat we leren leren we door te doen. Niet alleen is het geleerde relevanter (we gebruiken het dagelijks), ook blijft het makkelijker hangen door diezelfde herhaling.
  • Dingen in vraag stellen is als een spier die getraind kan worden. Het ene (onzichtbare) obstakel in vraag stellen en wegruimen geeft soms aanleiding tot… 

M: “Kan je later nog eens langskomen? Ik heb nog zo’n ambetant klusje dat mss makkelijker kan…” 

Dan maak ik binnenin vreugdedansjes en is de week al geslaagd, ook al is het nog maar woensdag… 

De digital sherpa helpt bedrijven om de digitale verandering in te zetten door hun medewerkers te vergezellen op Mount Digi. Wie voldoende autonomie kan en wil gebruiken binnen zijn/haar functie wordt geïnspireerd om bottom-up verandering te brengen. 

Meer info op de website