Hoe duidelijke info krijgen i.p.v. een oceaan van data?

Als ondernemer is het cruciaal om snel en met kennis van zaken te kunnen handelen.Is het interessant om nu een bepaalde investering te doen? Hoeveel marge zit er bij klant X? Eenvoudige vragen, maar vaak moeilijk te beantwoorden.

De wereld draait als maar sneller en actuele informatie wordt van steeds groter belang voor je beslissingen. Ook in familiale KMO’s is er veel informatie in omloop maar vaak is er niemand aanwezig die zich bewust is hiervan, laat staan dat er iemand aanwezig is die ze kan “lezen” of “vertalen”.

Daardoor zijn bedrijfsleiders vaak aangewezen op gokken of wachten op de volgende kwartaalcijfers om een beslissing te kunnen nemen…

Heel wat ondernemers voelen zich daar erg ongemakkelijk bij, nochtans kunnen kleine ingrepen vaak zorgen voor veel meer in- en overzicht.

Wat kan je concreet doen om meer inzicht te krijgen?

  • Benoem je noden. Welke info is cruciaal om je buikgevoel te staven? Bvb voor rentabiliteit: Hoeveel je gemiddeld per opdracht aan omzet draait? Of per uur? Of per km? Zorg dat die parameters voor jezelf duidelijk zijn.
  • Zorg voor eenduidige parameters. Hoe meer verschillende diensten je aanbiedt, hoe uitdagender natuurlijk, maar tracht te komen tot een vaste set van gegevens die je nodig hebt om al jouw vragen te beantwoorden. Zowel qua kosten als qua inkomsten.
  • Ga na waar die nu al (deels) worden ingetikt (ongeacht wie dat doet). Zo vermijd je dat er dubbel werk dient te gebeuren.
  • Worden ze ingegeven in een database? Haal die gegevens in de vorm van lijsten uit dit systeem.
  • Worden ze ingegeven in aparte bestandjes? Dan kan het al een stap vooruit zijn om over te gaan op een kleine database of zelfs een lijst.
  • Bekijk waar je je antwoorden vindt in deze lijsten en automatiseer waar mogelijk.
  • Neem je bedrijf in handen en bekijk deze zelfde lijsten regelmatig.

Wat het je kan opleveren?

  • Wanneer je offertes uitschrijft heb je na een tijdje meer zicht op de winstgevendheid van opdrachten. Je kan je bedrijf dus beter sturen.
  • Wanneer je groeit en een keuze moet maken voor een nieuw software-pakket kan jij makkelijker detecteren of het aan jouw eisen kan voldoen.
  • Wanneer je de informatie structureert volgens je eigen noden dan heb je steeds je antwoorden bij de hand. Of het nu gaat over factureren, verzekeringsdossiers opvolgen of personeelsadministratie: je hebt in ene wip de juiste info beet.
  • Maar bovenal kan dit je gemoedsrust brengen… zo zeggen toch mijn klanten. 😉

Kom je er zelf niet uit?

Ik kan je helpen om

  • de gewenste parameters bloot te leggen en toegankelijk(er) te maken.
  • de nodige vaardigheden aan te leren om effectiever te werk te gaan.
  • de overzichten en statistieken die jij nodig hebt om beslissingen te nemen te verankeren in de dagelijkse werking. Doordat ze “automatisch” voortvloeien uit de dagtaak ga je ze ook effectief raadplegen.

Benieuwd wat dat in jouw bedrijf zou kunnen betekenen? Laat ons even sparren! Neem contact op met mij.