Wat haal jij uit die extra domeinnaam?

Ken je dat? Je hebt een killer-idee waar je wel eens mee aan de slag wil. Alleen ben je bang dat iemand met de domeinnaam gaat lopen die jij in gedachten hebt. Dus reserveer je alvast dat domein. Zoveel kost het niet en dan heb je dat toch al. Maar wat als ik je zeg dat je jezelf wellicht tekort doet door niet net 1 stapje verder te gaan? Dat je misschien wel de kost van dat ene domein dubbel en dwars terug kan verdienen?

Recent kwam ik het niet minder dan 3 keer tegen bij collega-ondernemers. Ze hadden al een domein en deden er niks mee. Alleen met de domeinnaam dan, want voor de rest wel actief bezig met Facebook-pagina op zelfde naam en dergelijke, maar de site daar was nu geen tijd voor. Begrijpelijk. Maar eigenlijk volstaan 5 min tot max een uur om al vindbaarder te zijn.

Stel dat je op sociale media zo inspireert dat mensen offline beginnen praten over jou en dat ze op zoek gaan naar je website. Waar gaat jouw vertrouwen naartoe als je dan het domein vindt en daar staat een melding van het hostingbedrijf?

Mij doet het dubbel zoveel pijn om dit te zien omdat ik weet dat het op dat moment een kost is die niks op kan leveren. Integendeel, het remt af.

1 uurtje extra om te werken aan klantenvertrouwen

Voor een technisch onderlegd iemand misschien zelfs een kwartier. Dat is wat het verschil kan maken. En neen, daarvoor hoef je dus inderdaad geen website te bouwen. Ga uit van wat je al hebt. Of dat nu een landingspagina is of een andere online pagina, je kan nu al de kans grijpen om naar buiten te komen op een manier die vertrouwen wekt.

Dankzij webforwarding

Dat is een instelling bij je hosting provider.

Kijk, je domeinnaam is op elk moment eigenlijk niet meer dan een bril. Eentje die gaat kijken naar een zogenaamd IP-adres. Als je nog geen website hebt staan stellen de meeste hostingproviders die in naar hun eigen domein. Gratis reclame voor hen. Maar jij kan die claimen!

Met webforwarding zorg je ervoor dat de blik van die bril gericht wordt op de pagina die jij wil in beeld brengen. Uiteraard heeft dit de grootste meerwaarde wanneer je verwijst naar een website die je helemaal zelf beheert. Maar technisch gezien kan je ook verwijzen naar wat anders.

En het leuke is: bij sommige hostingproviders is dat gratis en kan je dat zelf instellen. De hostingprovider die ik je met veel plezier aanraad is Combell. Hoe je dat bij Combell instelt lees je hier.

Ook na 1/7/2018

Wat gebeurt er dan op 1 juli? Wel, Google heeft een wijziging in zijn algoritme en in Chrome zal dat het meest zichtbaar zijn. Veilige websites krijgen voorrang in de zoekresultaten en in Chrome krijgen gebruikers zelfs eerst een waarschuwing indien een website niet met SSL beveiligd is.

SSL is een vorm van encryptie die misbruik van domeinnamen moet tegengaan.

Hoe weet je of jouw site al SSL gebruikt? surf nar je eigen domein. Komt er automatisch https:// voor, met de “s” van “secured” dan is er dus al beveiliging aanwezig.

Spreekt dus voor zich dat als je ook hier even aan denkt als je webforwarding instelt. Best even informeren bij je hostingprovider wat jouw mogelijkheden zijn (SSL moet ingesteld worden op de server).

Succes met al je wilde plannen!