Het is één van de meestgehoorde uitspraken wanneer ik mensen help. Ik stelde in mijn (werk)omgeving vast dat steeds meer mensen het moeilijk krijgen om effectief om te gaan met computers (en digitale tools in het algemeen). Het besef dat ze iets (nieuws) moeten gaan doen op PC, tablet of smartphone bezorgt hen stress. Het vraagt immers om buiten de comfortzone te gaan en iets te veranderen. Laat het nu net in onze menselijke aard zitten om per definitie tegen verandering te zijn.

Papier wordt steeds duurder

De gedachte dat steeds meer dingen goedkoper worden wanneer je ze digitaal aanpakt verontrust me des te meer. Wie geen gebruik maakt van PC-banking zal vanaf 1/1/2017 zo’n EUR 10 aangerekend krijgen per papieren overschrijving.
De trein nemen vanuit een klein station? Als je je ticket niet online of aan de automaat koopt betaal je een toeslag van EUR 7. De loketbediende is immers al wegbespaard. Conducteurs stellen vast dat velen niet mee zijn… Soortgelijk verhaal op de bus. Wie digitaal vaardig genoeg is betaalt een goedkoop SMS-ticket voor de bus. Wie dat niet is betaalt quasi het dubbele of moet een 10-rittenkaart kopen (en hopen dat ze opgebruikt geraken voor er een nieuw systeem komt).

Systemen steeds ingewikkelder

Althans voor zij die ervan uit gingen dat ze wel zouden heengaan voor ze al die digitale tools nodig zouden vinden. Ze hebben ergens onderweg een paar stappen gemist. 

Voor anderen lijkt het allemaal zo vanzelfsprekend dat ze geen vragen durven stellen. Stellen ze die toch, dan blijken zelfs diegenen die er vlot mee overweg kunnen niet altijd in staat te zijn om hun kennis te delen.

Thuis heb je geen IT-dienst

Zou het niet handig zijn om toch zelf een beetje te kunnen instaan voor de veiligheid? Zowel thuis, als op het werk. Niet zo snel hoeven bellen. Bewuster en zelfverzekerder kunnen klikken.

Heel wat mensen gebruiken digitale tools in een (werk)omgeving met IT-dienst. Loopt er wat vast? Hebben ze een vraag? Dan bellen ze wel even. Achter de schermen is diezelfde IT-dienst ook druk in de weer met het onderhoud van de infrastructuur. Firewall en virusscan up-to-date houden, software updates, noem maar op. 

En daar zit het nu net, we zijn ons niet bewust welke handelingen precies voor ons worden verzorgd. Aangezien we ze niet kennen, doen we dat allemaal niet thuis. Doen we het niet, dan is de kans al wat groter op problemen. Neem daarbij nog de impulsiviteit waarmee sommigen software installeren en je snapt waarom ik ervan uit ga dat de gebruiker zijn eigen grootste vijand is op digitale tools en internet. Je klikt wat verkeerds aan en BAF! heel het systeem ligt op z’n gat!

Tenminste, dat zijn de doemverhalen. De dingen die je ooit een keer meemaakte waardoor je nu niet meer durft te klikken. De verhalen die jarenlang in bedrijven blijven rondspoken en een hele nieuwe generatie klikangst bezorgt.

Bewustzijn als wapen tegen klikangst

Wanneer je begrijpt welke rol je zelf speelt voor je digitale veiligheid, dan begrijp je het belang van bewust klikken. Bewust een computer gebruiken. Dat kan volgens mij iedereen. Alles zit hem in dat ene woord: “bewust”. Het vraagt niet om uitgebreide softwarekennis. Enkel bewustzijn. Enkel het besef dat je ook zelf op zoek kan naar een betrouwbaar antwoord.

Wanneer de IT-diensten luisteren naar bewuste gebruikers, dan kunnen hun vragen worden gebruikt om systemen veiliger te maken. Maar vooral ook om gebruikers correct voor te lichten zodat de IT-infrastructuur bruikbaar blijft ondanks de veiligheidsmaatregelen. Het helpt bedrijven om hun IT-infrastructuur effectiever te beheren en de kosten terug te beheersen. Het helpt eindgebruikers om ook thuis hun veiligheid te vergroten.
Ik ben dan ook maar wat blij dat ik mensen kan leren bewuster om te gaan met digitale tools. Zowel voor organisaties als bedrijven. Wil je meer info? Contacteer me!