Mijn mond viel open, echt waar! Ik zocht afhaalpizza en stelde vast dat er ergens iemand sabotage aan het plegen is…
Ik vind het dan ook zo jammer dat veel zelfstandigen de noodzaak niet zien van na te gaan hoe hun zaak ophet internet verschijnt. Want of je er nu een website op nahoudt of niet, je zaak zit hoogstwaarschijnlijk wél op het internet. En als potentiële klanten een leverancier zoeken, dan is dat in veel gevallen OOK op het internet.

Hoe en waar zoeken klanten naar de producten of diensten die jij verkoopt?

Ik zocht dus pizza. Dan krijg je automatisch pizza-zaken in de buurt van waar je je bevindt. Meer nog, ik zocht Pizza-Pazza want ik wist waar ik heen wou. Dit is het eerste wat ik te zien kreeg.

Website in het zoekresultaat verwijst potentiële klanten door naar de concurrentie. Pizza Pazza wordt Pizza Hut.

Wat als ik niet denk aan hoe mijn klanten zoeken?

De foto hierboven laat zien wat er kan gebeuren als je zelf je bedrijf niet op de digitale kaart zet. De eerste die zich eigenaar verklaart van een plaats op Apple Maps bepaalt wat er als uitleg bij komt te staan. (ja, er wordt nog nagekeken, maar die controle lijkt niet echt zo hoogwaardig, toch?)

In dit geval is het probleem opvallend, de naam van de zaak en de website komen niet overeen… maar stel je voor dat iemand ook het telefoonnummer verandert… Dit voorbeeld komt uit AppleMaps via Safari. Allebei standaardapps op iPhone. 

Maak ik gebruik van de GoogleMaps-app dan klopt de info wel, en hier is er ook minder risico op dergelijke toestanden. Google verifieert de eigendom van een zaak. Daarvoor stuurt het na een paar dagen een postkaart naar je zaak met een code. Door die code in te tikken kan het de wijzigingen aan je bedrijfsgegevens valideren.

Ja, het kan blijkbaar nog pijnlijker worden…

Facebook begint nu ook al pagina’s te suggereren… Je wordt als gebruiker gevraagd de contactgegevens te bevestigen…

Van waar komen die gegevens voor ik mijn zaak registreer?

Hoe Apple, Google en Facebook aan de informatie komen die ze tonen? Tja, daar zal ongetwijfeld meer dan 1 bron voor gebruikt worden. Als je Big Data hoort, tja, die zit écht wel bij die 3. Ze doen in feite ook niet veel anders dan wat de Gouden Gids al deed. Gegevens van bedrijven samenbrengen en zoveel mogelijk reclameinkomsten genereren bij het aanbieden ervan.
Wat je kan vaststellen is dat:
– er info op voorkomt die op jouw website staat vermeld
– er soms ook info staat van op andere sites als Gouden Gids en dergelijke
– dat er bij geregistreerde bedrijven heel wat nuttige info staat, waaronder ook openingsuren. Superhandig vind ik die info. Staat altijd in eenzelfde vorm, je hoeft de logica van een website niet te doorgronden…

De gegevens van Google Maps en Apple Maps maken het de bezoeker vaak makkelijker om je zaak te contacteren. Ze worden vaak weergegeven nog voor je website bezocht wordt.

Wanneer je op je iPhone of iPad een plaats opzoekt neemt (Apple) Maps het vaak over. Op Android is het Google Maps die het zoeken vergemakkelijkt. Als iemand zoekt op een vaste PC dan is de kans vrij groot dat Google wordt gebruikt en dat er dan rechtsboven een kaart of foto verschijnt van een zaak. Dat is opnieuw een stukje Google Maps dat zichtbaar wordt. Zoek je op internet op een iPhone of iPad naar een bedrijfsnaam? Dan krijg je mogelijks bij het zoeken bovenstaande pop-up. Je zoekt op internet via de standaard app (Safari is immers een onderdeel van het Apple imperium), Maps opent in een pop-up. Dat is dus opnieuw informatie uit Apple Maps.

Goed nieuws: je kan vat krijgen op de gegevens die verschijnen

Claim je bedrijf op GoogleMaps én Apple Maps

Bij Google kan je je bedrijf claimen en beheren zie de app “Google Mijn Bedrijf” of via je browser. Omdat Google belang hecht aan de bedrijfsgegevens zal je in de laatste stap een postkaart naar je bedrijf laten sturen met een code. Zodra je de code ontvangt moet je die ingeven. 

Bij Apple Maps kan je een probleem melden en dan voegen zij de locatie toe of passen die aan.

Conclusie: Waarom je bedrijf op de digitale kaart zetten?

  • Omdat je dan meer en JUISTE informatie mee kan geven in de zoekresultaten zodat mensen je direct kunnen contacteren. Apple biedt iets minder mogelijkheden maar gezien het voorbeeld lijkt het me toch handig om er rekening mee te houden.
  • Door deze service te activeren zal je website ook sowieso iets beter gaan scoren in Google. Zet daarom ook zeker de regio binnen dewelke je werkt goed in GoogleMaps. Locatie is één van de grote factoren bij het weergeven van zoekresultaten.
  • Je klanten kunnen direct je openingsuren en contactgegevens zien in de zoekresultaten.
  • Je kan je klanten al “versieren” door met aantrekkelijke foto’s te gaan werken in Google Mijn Bedrijf. Klanten krijgen die te zien in de zoekresultaten.

Help! Ik vind niet hoe het moet!

Je bent niet alleen! Ik help mijn klanten hier immers ook bij.
Doe je het liever zelf? Google dan eens: “Google Mijn Bedrijf” en “Mijn bedrijf toevoegen aan Apple Maps”.  Zoniet, contacteer me gerust. Veel succes!

Waren ze lekker?

Pizza Pazza die zijn geïnformeerd, uiteraard! En ja, ze waren lekker die pizza’s! En een website hebben ze weldegelijk: pizza-pazza.be. 😉

 

 



Kanli haat spam! Je mailadres geven en/of verkopen we dan ook nooit door.