De kennis die we zelf niet willen zal nooit de onze zijn

  • Post author:
  • Post category:Blog

Vanochtend zat er een dame bij me die “nu wel eens wat vlotter wilde leren werken om XYZ te laten versteld staan van haar Excel-kennis”.
Door die specifieke strijdlust wist ik dat de kans groot zou zijn dat het een moeilijke bevalling ging worden.

Wat je zelf niet wil leren is angstaanjagender

Als je bijleert over een onderwerp dat je nauw aan het hart ligt dan zit je allicht dicht tegen je comfortzone. Wanneer je door anderen wordt getriggerd om iets te kunnen daarentegen?
Begrijp me niet verkeerd, ik ben er ook van overtuigd dat de fun en de kicks in het leven vaak buiten de comfortzone liggen. Ik stel alleen vast dat het vaak pas fun wordt als je zelf kiest om uit je comfortzone te stappen.
Mensen die er zelf niet voor kiezen, die komen vaak vol stress en/of angst de zaal binnen. Die zat in dit geval iets dieper verscholen, maar jawel, onmiskenbaar aanwezig.

Leren met angst is als diepzeeduiken met zwembandjes

Om te duiken wil je onder water geraken. Maar als je bang bent om kopje onder te gaan dan zou je wellicht liefst zwembandjes dragen. Met zwembandjes zou je wat extra lood mee moeten nemen om onder water te geraken. En als het dan lukt dan gaan je armen omhoog blijven of gaan die bandjes door de druk op een bepaald moment ontploffen, waardoor je meteen een reden hebt om te zeggen “dat doe ik nooit meer”.

Da’s exact wat ik vanochtend opnieuw zag gebeuren. Ja, de dame in kwestie was uit vrije wil binnen gestapt, maar niet bepaald uit goesting in. Ze was bang verkeerd te klikken, want wat zou er dan wel niet kunnen gebeuren? Riskeerde ze niet om alles wat ze had gedaan in dat bestand kwijt te spelen?

Eerst de angst weg, dan leren

In zo’n geval weet ik dat de angst (meestal) best eerst benoemd kan worden. Wat is het ergste wat kan gebeuren en wat zijn in dat geval je opties? Kan je daar door ademen? Ademen, ja, ook tijdens een “computerles”. Correctie: zéker dan! Want pas als onze bovenkamer echt heeft begrepen dat er geen gevaar is, is er (opnieuw) de mogelijkheid om bij te leren. En als je voelt dat je nog niet rustig kan ademen is dat moment nog niet aangebroken. In het bijzonder bij iets waar je zelf niet voor hebt gekozen kan het bijzonder lastig zijn om tot dat punt te komen.

Over wat wij WILLEN

Feit is: “Wat je graag doet, doe je beter” en wat je graag leert, leer je sneller.
Het heeft dan ook geen enkel nut om iemand iets tegen zijn zin te laten leren, ook op PC of andere digitale tools.
“Ja maar Sara, we kunnen toch niet meer zonder?? We moeten iedere werknemer toch meekrijgen” Inderdaad, maar net daarom: zorg dat eerst duidelijk is WAAROM je het invoert, WAT ZIJ ERBIJ WINNEN, welk doel je voor ogen hebt, welk facet van hun leven/werk makkelijker moet worden hierdoor.
Dat kunnen heel eenvoudige dingen zijn. Sneller gegevens analyseren kan er bijvoorbeeld voor zorgen dat je makkelijker inzicht krijgt in de leukere facetten van je job. Zorgen dat een karwei sneller is afgerond geeft je meer tijd om aan een leuke opdracht te werken…

Eens je dat helder hebt zal je merken dat:
– Je sneller resultaat zal hebben (de motivatie is groter)
– Het je minder energie kost (jij hoeft de ander er niet meer naartoe te duwen, die loopt er met plezier zelf heen)

De kennis die we zelf willen, zal sneller de onze zijn

En hoe concreter we de link maken tussen wat we willen leren en het doel dat we hiermee nastreven, hoe beter dit werkt. Zeg dus niet: “ik wil beter met de computer leren werken”, maar eerder: “ik wil sneller mijn gegevens terugvinden”.

Deze ochtend nogmaals gezien. Eens het doel concreter en persoonlijker was gingen we van start. Anderhalf uur later vroeg ik haar : “Hoe lang deed je hier vroeger over?” “Een uur per week.” “Hoelang denk je er nu nog over te doen?” “Een kwartier”

Maar welke kennis en vaardigheden heb je dan precies nodig om sneller gegevens te analyseren?

Bovenstaand voorbeeld toonde mij nogmaals dat de waarde van een individuele sessie soms zelfs hoger ligt dan langer lopende groepsopleidingen. Wat ik tijdens deze sessie zag was een combinatie van:

  • Importeren van data in Excel
  • Excel draaitabellen
  • Excel formules
  • Voorwaardelijke opmaak in Excel
  • Handige weetjes in de Verkenner (Explorer)

Kent ze daarmee ALLES van die functies? No way. Maar ze kent wel die dingen die haar vanaf nu elke week van pas gaan komen. De dingen die ze nodig heeft en dus makkelijker zal onthouden.

Hulp nodig?

Ben jij het ploeteren beu? Is het tijd om je productiviteit te boosten? Ik leer dagdagelijks mensen om sneller het resultaat te boeken waar ze zelf naar streven op PC. Bvb:
– Sneller gegevens terugvinden
– Stoppen met zoeken naar bestanden (op de eigen schijf of op gedeelde schijven)
– Sneller gegevens analyseren
– …
Daarvoor vertrek ik altijd vanuit voorbeelden van de gebruiker, de vereisten voor het bedrijfsproces (en dus ook de klant) én de (verborgen) mogelijkheden van bedrijfssoftware.
Neem gerust contact op indien je meer info wenst!