Een fysieke realiteit, juist? Wel dat is ook zo in het bedrijf waar je werkt. Meer nog, door “willekeurige” digitalisatie krijgen steeds meer medewerkers een zeer precies afgelijnde opdracht toegewezen. Eentje die bepaald wordt door de machtigingen die ze krijgen in het nieuwe digitale systeem. Althans, dat is hoe het voor de meeste mensen op de werkvloer voelt.
Een nieuw programma wordt geïnstalleerd, ze krijgen een beetje uitleg, et voilà… we zijn terug vertrokken… Na korte tijd blijkt dat ze niet meer kunnen werken zoals vroeger. Het nieuwe systeem laat hen niet toe alles recht te zetten (lees ze hebben de machtiging niet meer om bvb basisgegevens van artikels te bewerken, tijdens de infosessie kwam dit niet ter sprake, ze weten niet wie hierover aan te spreken,…) en besluiten uiteindelijk om het los te laten om er niet onder door te gaan. Maar het nieuwe systeem past ook in het kader van automatisatie. Het is niet meer de bedoeling om naar een collega op een andere dienst te lopen, alles moet via het systeem. Dus is het kwestie van creatief zijn met dat systeem om jouw ding naar de volgende schakel in de keten te krijgen…
En daar zit het probleem: informatica bouwt in onze huidige manier van werken muren rondom afdelingen. Hokjes, de zo vaak gehoorde hokjescultuur…
Uiteraard werkt een ERP systeem niet wanneer je er creatief mee aan de slag gaat! In een ERP-omgeving zijn er heel wat ongeschreven, vaak zelfs ongeprogrammeerde regeltjes die je moet respecteren als je je doel wil bereiken.
Ethisch totaal niet verdedigbaar, weet ik, maar toch lijkt het mij beter indien we deze systemen even zouden bekijken als “een schakel”, net zoals elke afdeling en elke medewerker een schakel is. Want het is weldegelijk ook een schakel in de ketting die je bedrijfsactiviteit is. Het is de schakel tussen 2 afdelingen binnen je bedrijf, een schakel tussen mensen.
Als we in team willen samenwerken dan is het belangrijk dat we elkaar verstaan, elkaars sterktes kennen, elkaar versterken. Ook voor een geslaagde implementatie van ERP is het belangrijk dat de schakel voor en na elke ERP-stap begrijpt wat voor een ambetante gast die ERP toch kan zijn, maar ook wat de sterktes zijn en hoe je die gast best kan aanspreken om er een goede deal mee te sluiten.
Wat we nu doen is: Of ERP trekt op niks en we schieten dat ding af. Of er is een afdeling binnen het bedrijf die niet functioneert en we schieten die af… Maar in de meeste gevallen wordt er sneller op eigen rangen geschoten en gaat de concurrentie intussen vrolijk verder…
Hoeveel mooier zou het niet zijn om samen de processen te doorgronden, op elkaar af te stemmen, elke schakel even sterk te proberen krijgen…